Państwo świeckie jest warunkiem wolności w Polsce - wolności w decydowaniu o tym, jak chcemy żyć, kogo chcemy kochać, jak chcemy się kochać, dokąd chcemy pójść. Dlatego Lewica jasno i wyraźnie opowiada się za rozdziałem Państwa od Kościoła.
Podczas konwencji Świeckie Państwo zaprezentowaliśmy całościowy program. Dla Lewicy jest jasne, że świeckie państwo to takie państwo, w którym żyjesz jak chcesz, i w którym masz prawo wierzyć w to, co chcesz.
Możesz przynależeć do dowolnego kościoła. Możesz też nie przynależeć do żadnego i żyć według etyki świeckiej, bo Twoja wiara to Twoja sprawa. A państwo powinno zapewnić, by nikt nie narzucał Ci praktyk, których nie podzielasz.
Granicą Twojej wolności religijnej jest wolność i bezpieczeństwo innych, a państwo odpowiada za to, żeby żadne praktyki religijne nie prowadziły do dyskryminacji innych światopoglądów i religii.
Pobierz "Książeczkę do (Nie)nabożeństwa" - kliknij tu!
Czarzasty: Przez wieki najlepszym lekarstwem na ciemność było światło. Najlepszym lekarstwem na ludzi, którzy wciskali nam ciemnotę, było oświecenie – kultura, edukacja, tolerancja i szacunek
Scheuring-Wielgus: Najwyższy czas aby biskupi zaczęli oszczędzać na fundusz rekompensat dla ofiar pedofilii. Taki fundusz Kościołowi się przyda. Natomiast Fundusz Kościelny musi zostać wreszcie zlikwidowany
Dziemianowicz-Bąk: Chcemy po prostu, by szkoła była miejscem rozwoju i nauki a nie przedłużeniem parafii. Dlatego proponujemy również, by w miejsce religii uczniowie mogli spędzić czas na dodatkowych zajęciach angielskiego
Śmiszek: Taka podstawowa uczciwość zakłada transparentność finansową szczególnie gdy korzysta się ze środków publicznych. Dlatego jako Lewica chcemy wprowadzić jawność przychodów kościoła, a także utworzenie rejestru kościelnych osób prawnych
Biejat: Tę granicę trzeba postawić bardzo wyraźnie - pomiędzy tym co państwowe, świeckie a tym co prywatne, związane z wiarą. Jeśli ktoś potrzebuje co niedziela iść do kościoła, spotkać innych wiernych - jest to jego święte prawo
Zandberg: Świeckie państwo to państwo dla wszystkich. Państwo w którym ateiści, katolicy, prawosławni, wszyscy czują się jak u siebie w domu